ریتم آهنگ

نقد و بررسی Novation Launchkey Mini Mk3

نقد و بررسی Novation Launchkey Mini Mk3

نقد و بررسی Novation Launchkey Mini Mk3

+ امکانات فراوان؛ بیشتر از آن چیزی که انتظار می رود؛
+ دو قابلیتِ عالی Arp و Chord؛
+ سازگاری کامل با نرم افزار Ableton؛
+ همچنین سازگاری خوب با نرم افزار Logic؛
+ نرم افزاری جانبی زیاد؛
– دستورالعمل استفاده سخت پیدا می شود؛
– این کنترلر به درد همۀ افراد نمی خورد.

هیچگاه از روی اندازۀ کنترلر در موردش قضاوت نکنید. این محصول با اندازۀ کوچکش قابلیت هایی در خود جای داده که فراتر از انتظار ماست. این کنترلر بی نظیر با مجموعه ای از قابلیت های کاربردی و مفید عرضه شده است.

امتیاز: 9
قیمت محصول: 99.99 دلار

شاید با خودتان فکر کنید سری لانچِ نویشن مجموعه ای از 4 کنترلر است که نسبت به کنترلرهای معمولی تجربۀ جدیدی ارائه می دهند که از آن جمله می توان به دو مدل تازه منتشر شدۀ Launchpad X و Launchpad Mini اشاره کرد. اما باید بدانید در سری لانچ محصولات دیگری چون Launch Control X که یک فیدر و روتاری جمع و جور و دوست داشتنی است و همچنین کنترلر Launchkey Mini (موضوع این مقاله) وجود دارد.

از iOS تا Ableton Live

نسخۀ اورجینال Launchkey Mini به همراه بسته ای از نرم افزارهای دسکتاپ و iOS عرضه شده که حقیقتاً سازگاری خوبی بین نرم افزار و سخت افزار برقرار است. Launchkey Mini تمام و کمال با نرم افزار Ableton Live سازگار است که البته این به معنی ناسازگاری محصول با سایر DAW ها نیست. در این میان، پشتیبانی از دیوایس های موبایلی از نظر دور نیفتاده است.

در Launchkey Mini Mk3 همانند نسخۀ اصلی لانچ کی، 16 Pad رنگی، دکمه ها (شامل دکمۀ تغییر اکتاو و ترنسپوز) و 8 روتاری وجود دارد. به جز اینها، دو فیدر لمسی برای تغییر پیچ و مدولاسیون در نظر گرفته شده است. در مجموع با یک دستگاه جمع جور و باکیفیت طرفید که بر خلاف سینتی سایزرهای پلاستیکی ارزان قیمت و سایر محصولات رده پایین، اهمیت خاصی به طراحی و ساخت آن داده اند. لانچ کی، وزن کمی دارد ولی در عین حال محکم و با دوام به نظر می رسد. اندازۀ کوچک و وزن کمِ محصول باعث شده تا انتخاب خوبی برای حمل در کنار لپ تاپ باشد.در جعبۀ محصول به جز لانچ کی و یک کابل USB چیز دیگری به چشم نمی خورد؛ ولی در عوض، طیف وسیع نرم افزارهایی که همراه این محصول عرضه شده، بخش عمده ای از نیاز شما را برطرف می کند؛ من جمله Ableton Live Lite, AAS, Audio LABS, XLN Audio و نرم افزارهایی از خانودۀ Softtube و همچنین عضویت رایگان در بانک صدای نویشن. قابل ذکر است که همراه میدی کنترلر هیچ دفترچۀ راهنمایی عرضه نشده (چیزی که این روزها مد شده) و شما برای پیکربندی و تنظیم دستگاه باید به وبسایت شرکت سازنده مراجعه کنید.

امکانات

برای راه اندازی Launchkey نیازی به دفترچۀ راهنما نیست. خوشبختانه مشکلاتی که در گذشته برای میدی کنترلرها وجود داشت از قبیل: کار نکردن بعضی از دکمه ها، وصل نشدن روتاری ها به نرم افزار، ناسازگاری با سیستم عامل و مشکل در آپدیت و نصب درایورها، دیگر وجود ندارد؛ اکنون تنها کاری که لازم است، وصل کردن کابل USB است. در اکثر موارد حتی نیازی به نصب درایور هم نیست. لانچ کی فوراً وارد Session mode می شود و ارنجمنت کلیپ های متصل به پدها را نمایش می دهد.

دکمه ای برای توقف، سولو و میوت وجود دارد که برای هر ترک به صورت جدا می توانید به کار ببرید. کافی است یکبار دکمه ای که روی آن Stop Solo Mute نوشته شده را بزنید تا ردیفی از پدها به رنگ قرمز در آید؛ حالا روی هر یک از آن پدها ضربه بزنید نور آن خاموش می شود که یعنی ترک خاموش شده است. اگر بار دیگر این دکمه را بزنید؛ ردیفی از پدها آبی می شود که با ضربه زدنِ هر یک از آن ها، سولو می شود. نهایتاً با آخرین ضربه پد ها زرد می شوند که به شما اجازه می دهند پد مورد نظر میوت شود.

با این کنترلر به روش های مختلف می توانید در محیط Ableton Live کار کنید. فشردن دکمۀ Shift عملکرد ثانویۀ دکمه هایی که در سمتِ راست پدها قرار دارند را فعال می کند. این کار به شما اجازه می دهد تا ادامۀ Session را پیمایش کنید. برای ضبط صدا کافی است دکمۀ Record را بزنید. با نگه داشتن دکمۀ Shift و زدن سومین پدِ بالا از سمتِ چپ، دستگاه از حالت Session به Drum وارد می شود. در این حالت می توانید هر آنچه را در ترکِ Live وارد شده، به کمک پد های حساس به فشار بنوازید. پدها به همان رنگی که در رک ترک انتخاب شده در می آیند و وقتی ضربه می زنید سبز می شوند و در حالت رکورد رنگ قرمز به خود می گیرند.

همانند حالت Drum (که تا اینجا مهم ترین قابلیت این دستگاه است) با نگه داشتن دکمۀ Shift و فشردن چهارمین پد بالا از سمتِ چپ، 8 روتاری لانچ کی به کنترل های اصلی در Ableton یا پلاگین ها و افکت های مختلف متصل می شوند. برای این کار باید پلاگین مورد نظر را باز کرده و به صورت دستی پارامتر مورد نظر را به میدی کنترلر متصل کنید. لانچ کی به صورت خودکار، روتاری ها را به مهم ترین پارامترها متصل می کند.

آخرین کاربرد دکمۀ Shift امکان استفاده از آن در میکسر Live و استفاده از روتاری ها برای کنترل عملکردهای میکسر است. با نگه داشتن Shift و زدن یکی از پدهای پنجم، ششم و هفتم، به ترتیب می توانید ولوم صدا، Pan و Effect send option را کنترل کنید. این دکمه عملکردهای زیادی دارد. شما نه تنها در طول Session می توانید پیمایش کنید بلکه امکان کنترلِ بی شمار پارامتر مختلف را نیز خواهید داشت.

با دکمۀ Arp می توانید الگوی آرپیجیتور را انتخاب کنید. همچنین با دکمه های Tempo و Swing می توانید دو پارامتر یاد شده را در نرم افزار تغییر دهید. دکمه های Deviate و Mutate به صورت تصادفی، الگوهای ریتمیک به آرپژ اضافه می کنند. آخرین حالت Launchkey حالت Fixed Chord است که به شما اجازه می دهد آکوردها را به کمک دکمه های مربوط به نت تعریف کنید و سپس با زدن یک دکمه آکورد تعریف شده را پلی کنید. هر دوی این حالت ها بسیار خلاقانه هستند و ایده های جذابی برای تنوع دادن به صدا فراهم می کنند؛ طوری که فقط با یک دکمه می توانید صداهای متنوعی پخش کنید.

آپشن های دیگری نیز وجود دارد که مختص Live نیست. شما می توانید با یک کابل Lightning و USB OTG با دستگاه های iOS و اندروید ارتباط برقرار کنید. اگرچه خروجی 3.5 میلی متر میدی در لانچ کی قادر به کنترل سخت افزارهای خارجی است ولی به یک منبع تغذیه نیاز خواهید داشت؛ چون ظاهراً USB نمی تواند انرژی لازم را تأمین کند. گفتنی است که این کنترلر در تستی که با نرم افزار Logic انجام دادیم به درستی کار کرد. به هر حال، تمرکز اصلی Launchkey نرم افزار Ableton Live است و اگر می خواهید از تمام قابلیت های آن بهترین استفاده را ببرید بهتر است از همین DAW استفاده کنید.

نتیجه

Launchkey برخلاف ظاهر ساده اش، امکانات زیادی دارد و به همین دلیل بررسی تمام قابلیت های آن در یک مقاله مقدور نیست. به طور خلاصه Launchkey Mini MK3 یک میدی کنترلر و لانچ پد زیبا، کوچک با امکانات متنوع است که بهترین کارایی را برای استفاده در Ableton Live فراهم می آورد.

آیا واقعاً به این میدی کنترلر نیاز دارم؟

در صورتی که از Live، خارج از منزل یا محیط کار استفاده می کنید و البته با مشکل کمبود فضا مواجهید، پاسخ مثبت است. شما قطعاً به لانچ کی مینی نیاز دارید چون در این شرایط می تواند خیلی به شما کمک کند. با بررسی کوتاهی که داشتیم متوجه شدیم وقتی از Launchkey استفاده می کنیم میزان استفاده از ماوس به حداقل می رسد. همانطور که بالاتر اشاره شد، این دستگاه سازگاری بسیار خوبی با Logic دارد. بنابراین دارندگان لپ تاپ های اپل می توانند با خیال راحت از قابلیت های فراوان Launchkey در محیط نرم افزار Logic Pro بهره مند شوند. همین نکته برای کار با دستگاه های iOS و گوشی های اندرویدی هم صادق است.

قابلیت های اصلی

  • تغذیه از کابل USB با 25 کلاویۀ مینی سایز؛
  • سازگاری کامل با Ableton Live و همچنین سازگار با داوهای HUI؛
  • فیدرهای لمسی برای کنترل پیچ و مدولاسیون؛
  • 8 ناب، 16 بک لایت RGB و پد های حساس به فشار؛
  • سایر کنترلها: دکمۀ Transpose، دکمۀ تغییر اکتاو، پلی، رکورد، Arp، Fixed Chord, Stop/Solo/Mute و دکمه های Scene Launch؛
  • اتصالات: خروجی 3.5 میلی متر میدی از نوع TRS، سوکت USB، سوستاین و اسلات ضد سرقتKensington MiniSaver؛
  • اندازه (طول، عرض، ارتفاع): 330، 172، 40.

محصولات جایگزین

Akai APC Key 25
63 فرانک

کلاویه های مینی، نرم افزارهای متنوع (البته نه به تنوع نویشن) و تعداد زیادی دکمه های Clip، این محصول را به یکی از بهترین کنترلرهای USB برای کار با نرم افزار Ableton تبدیل می کند. قیمت مناسبی هم دارد.

Alesis V125
128 فرانک

ما قبلا سری VI شرکت Alesis را بررسی کرده ام ولی همچنان این میدی کنترلر حرف های زیادی برای گفتن دارد. کلیدهای خوبی دارد و نرم افزارهای مناسبی همراه آن عرضه شده است؛ از جمله Ableton Live Lite و Xpand!2 (ساختۀ AIR Music Tech).

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”